Saturday, April 11, 2015

Balasan Tuhan

PLKN 2010

Beberapa minggu lagi kami bakal menamatkan latihan ‘ketenteraan’ di Cherating. Masa pantas berlalu sehingga tidak sedar yang jadual kami semakin hari semakin padat. Kami sedang menempuh modul fizikal! Modul yang apabila anda tempuhinya, tidak akan ada sedikit pon rasa takut kecuali pada Allah dan minda anda akan sentiasa ingat mati. Alhamdulillah!

Modul fizikal ini amat memenatkan. Kami menempuhinya dengan penuh sabar. Kena marah? Kena denda? Itu biasa pada yang pernah kena, kah! Masa kami jalani modul fizikal ni la ramai pulek yang demam kerana selalu berpakaian ’celoreng’ dalam keadaan cuaca yang panas lebih tahap sauna.

Alpha kena menang! Bravo hebat! Charlie the boom! Delta huhahuha *tarian Hulk!

Semangat tak semangat, kalau sorang demam semua kena denda. Kes ni masuk kategori kesalahan tak menjaga kebajikan rakan se’PLKN’. Aktiviti waktu malam dikurangkan, waktu tu la kena denda. Masih tak luntur lagi kenangan tu. Setiap orang kena minum tiga cawan air sebelum masuk tidur. Bunyi senang. Tiga cawan air je tapi satu cawan kena ‘one shot’ sebab nak kejar masa. Guna cawan besi kongsi 20 orang. Ini semua gara-gara ada orang demam dan jurulatih assume dia demam sebab tak cukup minum air.
  
Orang luar akan anggap kalau masuk PLKN mesti tak strict bab agama tapi tidak di Cherating. Weolls wajib solat jemaah setiap waktu solat dan setiap malam ada kuliah agama k! Kat rumah pon tak disiplin macam ni tau dak.

Pernah sekali (serius, memang sekali je) kami tidak sempat untuk solat berjemaah bersama. Waktu zohor. Tuhan balas laa tu jugak! Pelatih lelaki yang berada dalam surau dan aku telah menjadi mangsa. Aku, satu-satunya pelatih perempuan yang menjadi mangsa. Ini serius seram weih!

Masuk Alam Lain

Sesi latihan pagi itu tamat agak lewat daripada kebiasaan. Kami diberi masa untuk solat, makan dan tukar baju selama 30 minit sahaja. Pergerakan kami lebih cepat daripada Fast and Furious. Bayangkan! Selesai makan dan menukar pakaian baju berkolar biru, aku terus bergegas ke surau. Kasut but tidak tersusun seperti biasa. Tiada kedengaran suara imam.

“Cepat Nabila! Ada sepuluh minit lagi ni!” Jerit Naufal yang ketika itu sedang mengikat tali kasut.

Kalau boleh nak je solat sambil pakai kasut but berat tu, taknak kena denda!

“Asal tak jemaah ni? Ustaz tak marah ke?” (konon tanya la aku pon)

“Ustaz kata boleh solat sendiri. Cepat Nabila, Naufal tunggu kat luar.”

Telekung solat dah tersarung. Aku mencari ruang. Ada sedikit ruang di saf hadapan bahagian solat perempuan. Memang cukup untuk seorang. Ruang solat perempuan dan ruang solat lelaki hanya dipisahkan oleh sehelai kain tirai berwarna kuning. Solatku sudah di rakaat yang ketiga, bangun daripada sujud pertama. Angin lembut tiba-tiba meniup lembut menyapa muka. Nyaman!

Arrrggghhh!!!!!!!

Teriakan aku itu tidak didengari sesiapa (jerit dalam hati sajo). Aku perasan di hadapanku tiada lagi tirai kuning. Ada pelatih-pelatih lelaki yang sedang solat, ada yang baru nak masuk surau untuk solat dan ada yang sedang berehat. Sebahagian mereka terkejut dan tergamam melihatku. Ko hengat angin tu saja-saja nak bertiup? Dengan tirai-tirai sekali dia tiupkan.
  
Bacaan doa duduk antara sujud menjadi laju. Sujudku untuk kali kedua diiringi doa agar segera diselamatkan oleh Tuhan. Alhamdulillah, aku kembali ke alam asal ketika Jalsah Istirohah dengan muka yang tidak berperasaan!

Inilah balasan daripada Allah sebab kami tak solat jemaah hari tu.

No comments :

Post a Comment

Write Your Thoughts